4 daagjes Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Elles Kempen - WaarBenJij.nu 4 daagjes Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Elles Kempen - WaarBenJij.nu

4 daagjes Helsinki

Door: Elles van Kempen

Blijf op de hoogte en volg Elles

16 Augustus 2015 | Finland, Helsinki

Zo de 4 daagjes Helsinki zitten er weer bijna op. Morgen met de trein naar Pori om daar echt te gaan settelen. Ik ben erg benieuwd naar de stad en vooral ook het appartement waar Dorlin en ik de komende 4 maanden gaan verblijven. Ook erg benieuwd hoe alles gaat bevallen en naar de mensen die ik ga ontmoeten. Het besef is er denk ik nog steeds niet dat ik nu dan ook echt voor 4 maanden weg ben van thuis en van iedereen.
Maar eerst een kort verslagje van de afgelopen dagen.

Donderdag was dan de grote dag van vertrek. ’s Ochtens om half 7 naar Schiphol gereden samen met mam, Moniek, Michelle en Rik, erg leuk dat ze allemaal mee uit kwamen zwaaien. Na wat gedoe bij de bagage drop off mochten alle spullen op 1 paar schoenen dan toch eindelijk mee. Na afscheid te hebben genomen van iedereen begon de trip dan toch echt. De vluchten gingen erg goed! Op Helsinki airport hebben we de bus genomen naar het centraal station waar ons hostel in de buurt zou liggen. Een heel gedoe met alle koffers door de stad op zoek naar het hostel. In plaats van een kwartiertje lopen hebben we bijna driekwartier gelopen maar kwamen we heelhuids aan. Het hostel zag er prima uit. Na de kamer een beetje verkent te hebben zijn we vrijwel meteen doorgegaan naar de stad want honger hadden we ondertussen wel gekregen. In de stad was een internationale markt waar we even overheen gewandeld zijn, een erg leuk marktje. Het leek ons dan ook leuk om hier wat te eten te pakken maar dat bleek uiteindelijk niet echt een succes nadat het eten voor onze neus uitverkocht was. Toen maar naar de Burger King gegaan om daar snel wat te eten. Daarna terug naar het hostel gelopen, moe van een lange dag reizen vielen we zo in slaap.

De volgende dag hadden we de wekker om 8uur gezet om een volle dag Helsinki te gaan bezoeken. Eerst verse broodjes gehaald bij de lidl als ontbijt en alvast voor de lunch. Allereerst hebben we de Kamppi kapel bezocht, een helemaal geluidsdichte kapel. Als je mij een beetje kent zou je niet meteen een geluidloze ruimte verwachten maar toch een mooie kapel. Als tweede gingen we weer een kerk/kapel bezoeken de temppeliukio church of ookwel de Rock Church. Deze bleek niet zoals Dorlin en ik verwacht hadden een rock van muziek kerk te zijn maar het bleek rock van steen kerk te zijn. Toch erg mooi en apart om te zien. Hierna zijn we doorgelopen naar het Sibelius park waar het sibelius monument staat, jaja naast kerken hebben we ook nog wat monumenten en kunstwerken bezocht. De weg er na toe kregen we al meteen een goede indruk van het mooie en waterrijke Helsinki. Na het Sibelius monument zijn we door de vele parkjes van Helsinki doorgelopen naar het Olympisch Stadion, waar ook een groot park bij lag en onder andere ook de wintertuin van Helsinki. Rond het Olympisch Stadion hebben we wat gelopen en heerlijk van de zon genoten op een terrasje. Daarna de Wandelroute vervolgt langs de Finlandia Hall wat niet heel veel voorstelde, en daarna terug naar het station. Daar nog even wat over de internationale markt gelopen en met de Nederlandse kaasboer gepraat. Toen besloten om na ongeveer 25 km in de benen ons even op te frissen in het hostel om ’s avonds nog wat te gaan eten in de stad.

Op de derde dag stond in de planning om het Suomemlinna eiland of ookwel het seafortness te gaan bezoeken. Om 10uur hadden we de boot richting het eiland. Een erg mooi eiland van Helsinki wat nog goed in de oude staat van het fort is gelaten. Erg mooie wandelroute omheen gemaakt en genoten van het warme weer. Net na de middag zijn we weer teruggegaan naar Helsinki om daar het oude centrum te bezoeken. Daar onder andere de Kathedraal van Helsinki bekeken en de Uspenski kathedraal waar de Russische invloed nog goed in te zien is. Daarna nog even de winkelstraat in gelopen. Om 4uur begon er een show bij de Helsinki Kathedraal, want bijna de hele zomer staat daar een podium opgesteld voor het Helsinki Festival, het leek ons dan ook leuk om daar even te kijken. Toen wij daar om 5 voor 4 aankwamen zat en stond het hele plein vol dus was er nog weinig te zien. Maar wat bleek was het een groep die klassiek kwam zingen, dus niet bepaald onze smaak. Toen maar besloten om ons even in het Hostel op te frissen en ’s avonds om 9uur een ander optreden te bekijken waar we ook geen benul van hadden wat dat ging zijn. ’s Avonds heerlijk gegeten in de stad en op tijd naar de Kathedraal gelopen. Dit keer waren er nog wel wat plekjes vrij, maar het bleek dit keer geen klassiek te zijn maar het Chinese Balet, We hebben het wel 20 minuten volgehouden om naar kijken maar toen in de pauze toch maar verder gegaan. Nog een rondje om de stad gelopen maar daarna toch weer op tijd ons bed ingegaan.

Op de laatste volle dag Helsinki toch maar wat langer uitgeslapen want de grootste bezienswaardigheden hadden we toch wel gezien. Rond 11uur zijn we begonnen aan een wandelroute die in een van de boekjes aangegeven stond. Een erg mooie wandelroute, eerst nog even door de oude stad daarna langs de ambassades en de langs de zee/haven, wat een erg mooi uitzicht had. Het was weer erg lekker weer vandaag dus daar ook heerlijk van genoten. Ook was het vandaag Restaurant day in Helsinki, hiervoor waren er allerlei etenskraampjes opgezet. Hier hebben we dan ook heerlijk gegeten. Daarna weer op tijd terug naar het hostel om onder andere mijn verhaal te typen de koffers helemaal in te pakken.

Erg leuke dagen gehad in Helsinki samen met Dorlin, genoten van de stad en van het weer. Morgen gaan we met een 3uur durende treinrit op naar Pori waar over een week school dan toch ook echt gaat beginnen. Ik denk dat het besef dat ik hier dan ook nog echt 4 maanden zit dan pas echt helemaal komt. Maar alles komt vast op zijn plekjes terecht!

Liefs Elles

• 16 Augustus 2015 - 20:10

Sylvia Vermeulen:

Ellis, wat leuk om jou avonturen zo te volgen. Wens je de komende 4 maanden veel geluk en ik blijf je "stalken" .

Groetjes Sylvia

• 16 Augustus 2015 - 20:42

Mariet:

Ha Elles
    Wat lekker actief geweest.....en al veel gezien en gedaan in die paar dagen!
    Zo gaat dat he, op reis, dan kun je zoveel meer beleven.
    Blijft er maar lekker van genieten. Veel plezier op jullie volgende plek.
    groetjes
    Mariet

• 16 Augustus 2015 - 21:24

Petra Marcellis:

Hoi Elles,

Leuk om je te volgen. Geniet van je buitenlandstage, erg leuk om mee te maken, lijkt me, en ervaring op te doen met de cultuur van een ander land. Ik durfde dit in mijn tijd niet en mijn ouders vonden dit ook niet nodig. Hopelijk heb je het erg naar je zin en heb je straks smaak naar meer! Je bent maar een keer jong:) Gr. Petra.

• 16 Augustus 2015 - 22:32

Yvonne Weijs:

Wat gaaf...
    En wat hebben jullie al best veel gezien. En wat fijn dat je jou avontuur met ons wilt delen.
    Succes met de treinreis...enne hou je haaks, meissie

• 17 Augustus 2015 - 08:36

Mirte :

Ha Elles,
    Wat leuk om te lezen en wat hebben jullie al veel gezien!
    Veel plezier met het ontdekken en leren kennen van Pori de komende dagen!
    Liefs, Mirte

• 17 Augustus 2015 - 14:25

Angelique:

Super om je verhalen te lezen.... Enjoy dat nemen ze je nooit meer af

• 17 Augustus 2015 - 14:56

17 Aucustus 2015 0ma Door:

Elles wat hebben jullie al veel gezien en gelopen ,door het verhaal van jouw reis ik mee en geniet ik van uit mijn luie stoel mee groetjes oma

• 18 Augustus 2015 - 14:39

Oma En Opa Van Dijck:

Geweldig Elles Super veel gezien .
    Geniet er van .het komt allemaal goed!
    Groetjes Opa en Oma