Heel veel gezelligheid! - Reisverslag uit Pori, Finland van Elles Kempen - WaarBenJij.nu Heel veel gezelligheid! - Reisverslag uit Pori, Finland van Elles Kempen - WaarBenJij.nu

Heel veel gezelligheid!

Door: Elles van Kempen

Blijf op de hoogte en volg Elles

05 September 2015 | Finland, Pori

Al dik 3 weken in Finland nu en de tijd gaat echt ontzettend snel.

De eerste week school stelde alleen nog niet zoveel voor het was vooral een oriëntatie week, veel nieuwe informatie over de school en over de komende tijd gekregen. Ook in die week al zo'n 12 uur Finse les gehad. Ik denk hoeveel Finse les ik hier ook ga krijgen ga die taal nooit begrijpen. Zitten weinig woorden in wat te achterhalen valt uit het Engels en de uitspraak is niet te volgen, vreselijke taal. Maar buiten dat wel een prima week gehad! De woensdag hebben Müriel, Dorlin en ik typisch Fins gerecht gemaakt voor zijn alle genaamd macaroonnileetikko, heel erg lekker maar wat er nou echt Fins aan is geen idee, want eigenlijk is het gewoon macaroni met kaas. In de avond zijn we met zijn alle eerst gaan bowlen en poolen en daarna zijn we naar de Cabaret geweest. Pori mag dan wel niet zo’n hele grote stad zijn maar het uitgaansleven is er echt top! Je kunt je alleen al vermaken met het kijken naar wat voor types er overal rondlopen, en hoe dronken iedereen daar is. Helaas moesten we de dag erna wel naar school, wat voor mij niet echt een succes was.

De vrijdag was eigenlijk het plan om het in de avond rustig aan te doen. Bryan en Tracy gingen eerst heerlijk voor ons koken. Maar ook dat liep uiteindelijk uit op een avondje stappen. Wat maar heel goed was want net toen wij na buiten liepen hoorde we wat mensen schreeuwen dus gingen we maar even kijken. Daar was het noorderlicht te zien!! Wat is dat ontzettend mooi, echt een kippenvel momentje. Hopelijk is het niet de laatste keer dat ik het heb gezien maar het kan van mijn bucketlist af. De zaterdag vierden we Tracy haar verjaardag, we hadden een kleine surprise party georganiseerd en het was echt ontzettend leuk. In de avond was er Kirjurinluoto, de Finse vieren dan dat de zomer over is en de winter gaat beginnen, hier heel erg mooi vuurwerk gezien. Daarna zijn we weer met zijn alle naar de kroeg gegaan. Gelukkig is elke nacht de Hesburger (soort Macdonalds) open zodat we geen honger hoeven te lijden voordat we na huis gaan.

Maandag begonnen de lessen dan ook echt. Ik heb lessen van jaar 1, 2 en 3, die van jaar 3 heb ik nog niet gehad maar die van 1 en 2 stellen echt helemaal niks voor. De stof is hier is echt ontzettend basic, zelfs voor het 2de jaar vind ik het niveau voor hun echt te laag. Maar het is ook wel ideaal, is ook goed om alles te herhalen en gewoon genieten van de tijd hier, en niet teveel met school bezig te hoeven zijn. Wel echt ontzettend leuke klassen vooral de eerstejaars klas is erg leuk.

Woensdag hebben de Spaanse voor ons tapas gekookt. Ze hadden zich echt helemaal uitgesloofd en we hebben daar echt heerlijk gegeten. ‘s Avonds zijn we weer de stad ingegaan, er was een glow party in Cabaret. Ook dit was weer een hele gave avond om 5uur lagen we dan ook eindelijk in bed. Helaas had ik de dag erna wel school om 8:30 dus dat was iets minder.
Gister was dan mijn verjaardag. Eerst moest ik gewoon naar school waar ze heerlijk beschamend voor me gezongen hebben in de lunch pauze. Daarna ben ik samen met Lesley boodschappen gaan doen, want het plan was dat Lesley frietjes voor iedereen ging bakken. Na dat gedaan te hebben ben ik eerst nog even een stukje gaan rennen in het bos, wat niet zo’n succes bleek te zijn. In plaats van dat ik een rondje van 6 km dacht te hebben gerend heb ik geen rondje gerend maar eigenlijk gewoon een rechte lijn. Dus in plaats van 6 km gerend heb ik er uiteindelijk maar 11 gedaan want naar huis moest ik. ’s Avonds mijn verjaardag heel goed gevierd met alle exchange students!!

En de trip naar Lapland gister ook geboekt van 3 tot 6 december gaan we met georganiseerde trip naar Lapland met een paar exchange studenten! Dus de planning is nu ook om daarna ook een keer na huis te komen als we geen examens meer hebben in die laatste week!

Tot nu toe bevalt alles nog steeds ontzettend goed, de tijd gaat zo ontzettend snel. Denk dat de komende weken ook af ten toe zwaarder gaan worden en het gemis van iedereen steeds ietsjes groter word. Maar Rik komt over 7 weken langs en mam en pap komen ook in november dus dat moet helemaal goedkomen! Ik zit hier wel echt op mijn plekje!

Liefs Elles

  • 07 September 2015 - 11:30

    OMA DOOR:

    Hallo Elles fijn te lezen dat het goed gaat veel uitgaan en plezier maar het leren komt nog Het noordir licht is prachtig he ,fijn dat je naar Lapland ga wat heb je al veel gezien en meegemaakt geniet groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Pori

Elles

Actief sinds 11 Aug. 2015
Verslag gelezen: 505
Totaal aantal bezoekers 7941

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2015 - 11 December 2015

Elles in Finland (Pori)

Landen bezocht: