Aan het genieten van ieder moment! - Reisverslag uit Vaala, Finland van Elles Kempen - WaarBenJij.nu Aan het genieten van ieder moment! - Reisverslag uit Vaala, Finland van Elles Kempen - WaarBenJij.nu

Aan het genieten van ieder moment!

Blijf op de hoogte en volg Elles

08 November 2015 | Finland, Vaala

Ik blijf het maar zeggen, wat gaat de tijd toch ontzettend snel! Over 5 kleine weekjes ben ik weer in Nederland. Stiekem begin ik de kleine dingen van thuis ook wel te missen, maar veel tijd om erover na te denken is er niet. Deze 4 weken waren dan ook echt weer meer dan helemaal geweldig, en ook de komende 5 weken staan er nog ontzettend veel op de planning!

In de week van 12 oktober begon alles rustig. Op dinsdag hebben we eindpresentatie gehad van Fins, dat was allemaal goed verlopen. En woensdag stond het internationaal café op de planning. Samen met Lesly en Dorlin hebben we zo’n 80 appelflappen gemaakt om daarmee Nederland te representeren, iedereen was er gek op! Om half 5 hadden we het gevreesde Fins examen, maar gelukkig blijkt dat ik die gehaald heb, daardoor zijn de eerste 3 studiepunten binnen! Die avond zijn we naar soma geweest om te vieren dat we Fins hadden afgesloten.
Dat weekend weer een erg leuk weekend beleefd. Beetje zoals al de andere weekenden op vrijdag thuis wat biertjes drinken en op zaterdag een leuke avond in Cabaret. En de zondag hebben we rugby gekeken bij de Ierse, wat erg gezellig was.

De week erop vooral heel veel rond gestuiterd omdat die vrijdag Rik eindelijk zou komen! Door de week vooral veel schoolopdrachten afgerond om het in de week dat Rik er zou zijn zo rustig mogelijk te hebben. En vrijdag 23 oktober was het dan eindelijk zo ver, in de ochtend ben ik naar Helsinki gegaan om Rik van het vliegtuig te halen. Traantjes van geluk toen ik Rik naar 10 weken eindelijk weer zag, zo fijn om weer bij elkaar te zijn. In Helsinki hebben we snel wat gegeten en zijn we daarna met de bus naar Pori gegaan waar we om 9 uur aankwamen. De zaterdag zijn we eerst een stukje door Pori gaan fietsen en heb ik de rivier en de stad laten zien. En in de avond zijn we samen met Lesly, Judith en Siemen (het bezoek van Lesly) naar de ijshockey wedstrijd gegaan. Wat een ervaring die ijshockey wedstrijd echt een aanrader om die ooit te gaan bekijken, ontzettend leuk! Na de ijshockey zijn we met de exchange groep naar cabaret gegaan! Erg leuke avond gehad bij cabaret, waar het die avond beach party was. Hierdoor heb ik nu een prachtige palmboom in de keuken staan en een zon. Op maandag moest ik eventjes naar school maar zijn we ’s avonds heerlijk gaan uiteten bij de Mexicaan. Dinsdag zijn we samen naar Rauma gegaan, om toch nog iets van Finland te laten zien. De stad is niet erg bijzonder maar wel gewoon mooi. Maar we zijn naar een ontzettend mooi meertje gelopen waar we heerlijk genoten hebben. Ook het weer zat helemaal mee die dag. Daarna heerlijk gegeten bij een Nepalees restaurant. De woensdag zijn ik en Rik samen met Lesly en friends naar de Finse sauna geweest. Super leuk dat hun ook een keer hebben kunnen ervaren om eerst in de sauna te gaan en dan in het water van 5 graden te springen. Daarna weer met de exchange groep naar Cabaret geweest waar het een Halloween avond was. Donderdag vooral genoten van ons laatste dagje samen. Heerlijk om weer samen met Rik te zijn geweest maar helaas komt aan alles weer een einde, en is Rik vrijdag in de ochtend weer na huis gegaan. Maar gelukkig niet meteen in het diepe gevallen want diezelfde dag ook weer nieuw bezoek!!! De ochtend moest ik eerst naar school en daarna alles klaargemaakt omdat Remy en Jaimy kwamen voor het weekend!

Ook samen met Remy en Jaimy een ontzettend leuk weekend gehad. Vrijdagavond zijn ze aangekomen dus toen ook niet meer teveel gedaan vooral gezellig gepraat en gegeten. Op zaterdag zijn we eerst naar het park in Pori gegaan met de fiets en daarna heb ik ze de stad laten zien. In de middag zijn we naar Yyteri geweest. Blijft een ontzettend mooi strand en ook in de herfst erg mooi om te zien. Na het strand zijn we eventjes gaan golven, ik had dat nog nooit gedaan maar was ontzettend leuk om samen te doen. En in de avond nadat we in 20 minuten hebben gekookt en gegeten zijn we naar de ijshockey wedstrijd geweest, wederom super leuk om te kijken. In de avond hadden we een Halloween party in de stad, dus geschminkt en wel zijn we naar Soma geweest. Ook daar een erg leuke avond gehad!! Zondag heerlijk uitgeslapen en in de middag zijn we naar Turku geweest omdat toch ook nog even te zien. Erg mooie stad en was erg leuk met zijn drieën. Toen we thuis waren hebben we door de computer laten beslissen dat we in de avond naar het bowling centrum zouden gaan. Maar goed ook want echt een super leuke avond gehad en na lange tijd weer is een keertje gebowld. En in de avond wederom door de computer beslist (omdat we zelf zo goed konden kiezen) het chipjesspel en monopoly gespeeld. Heel erg gelachen met zijn drietjes.

Na een geweldige week samen met Rik en een super weekend met Remy en Jaimy was het bezoek helaas over, dus helaas weer terug naar het normale schoolleven.
Op dinsdagavond hebben we nog een kampvuur avond gehouden in het bos omdat het nu nog goed kon. Heerlijke avond gehad bij het kampvuur met de gitaarmuziek van Juan. Woensdag ben ik eerst hartige crêpes gaan eten bij Tom en Valentin, erg lekker. En daarna heb ik me toch over laten halen om een biertje te drinken in Amarillo wat toch erg gezellig was.

Donderdag ochtend had ik de bus om half 7 naar Helsinki waar ik om 10 uur aankwam. Daar eerst heerlijk koffie gedronken met Remy en Jaimy en de avonturen van hun doorgesproken. Daarna met een heerlijk weertje door Helsinki gewandeld en toch nog op andere plaatsen geweest dan afgelopen keer. Ook erg mooi om Helsinki zo te zien in de herfst. In de middag zijn we een flinke maar heerlijke portie sushi gaan eten. En daarna hebben we een poging gedaan tot na een park lopen, maar door onze goede voorbereiding bleek het geen parkje te zijn maar een kerkhof. Maar echt een ontzettend gezellige dag gehad met Remy en Jaimy en een goede afsluiter!

Dan hadden we dinsdag besloten dat we ook toch echt maar is een keer een stukje natuur moesten gaan bekijken van Finland. Dus heb ik samen met Lesly, Juan, Muriel en Dorlin een auto gehuurd om het weekend wat te gaan bezoeken. Op vrijdag heb ik 2 examens gehad van Neurologie en Anatomie die beiden beter gingen dan verwacht. De vrijdag zijn we dan ook in de buurt gebleven en zijn we naar Yyteri gereden om daar een heerlijke strandwandeling te maken. Daarna met de auto naar de supermarkt om daar genoeg eten in te slaan voor de zaterdag. Zaterdagochtend zijn we om kwart over 4 aangereden naar het Noorden. Een uurtje zuidelijk van Oulu ligt het Rokua nationaal park wat we zijn gaan bezoeken. Een tocht van bijna 8 uur, maar alleen de autorit was al super leuk en heerlijk om toch een stukje te rijden, al vertrouwden ze mijn autorijd kunsten niet helemaal. Rond 1 uur in de middag kwamen we aan in het park. Echt een ontzettend mooi park, dat hadden we al snel gezien. Daar hebben we eerst een stukje gelopen naar de gratis cabin, waar we alleen maar van konden hopen dat die vrij was. Gelukkig bleek dat zo te zijn. Daar hebben we alle spullen neergelegd en eerst vuur gemaakt, gegeten en wat gezeten. Daarna een klein stukje gelopen maar omdat het rond 4uur al donker werd hebben we niet te lang gelopen. In de avond de hele avond het vuur aanhouden en jokeren was erg gezellig. En mijn gitaarkunsten zijn ook weer iets verbeterd met leraar Juan. Heerlijke avond! En stiekem toch nog best goed geslapen op een houten bank. De dag erna zijn we weer redelijk op tijd aangelopen om nog een klein stukje te kunnen hiken en genieten van het prachtige bos. Daarna zijn we weer 8 uur teruggereden naar Pori. Maar wederom een geweldig weekend, met een ontzettend mooi nationaal park. Genoten!

Morgen ga ik samen met Dorlin voor 2 nachtjes naar Turku. Daar gaat een Nederlandse man, die we in Stockholm hebben ontmoet, ons Turku laten zien, erg leuk. En dan is het vrijdag eindelijk zo ver en ga ik met pap en mam naar Lapland voor een korte week genieten. Daarna is het nog maar 3 weekjes en dan ben ik alweer in Nederland! Stiekem kijk ik er ook echt wel naar uit, maar nu is het nog op en top genieten van de mooie dingen die me nog te wachten staan.

Zie jullie snel!!
Liefs Elles

• 09 November 2015 - 14:57

Oma Door:

Elles wat fijn dat je zo geniet en zoveel ziet en lekker eet ,en dat het goed met je gaat Elles is Finland een enmooi land en zijn de mensen ook vrindelijk hier ie alles goed groetjes oma

• 09 November 2015 - 18:04

Wilmie:

He Elles,

Time flies when you're hacking FUN!!
    Goed om te lezen dat alles goed gaat.
    Van Rik begrepen dat jullie leuke super daagjes samen hebbe beleefd!!
    Komend weekend pap en mam op bezoek!
    Super en Ok gezelli

• 10 November 2015 - 17:40

Mariet:

Hoi Elles
    Het klinkt als een groot feest daar in Finland.
    Wat heerlijk dat ook Rik heeft kunnen meegenieten en nu zelf heeft kunnen zien waar je zo enthousiast over schrijft. Samen mooie herinneringen kunnen delen is het fijnste wat er is.
    Hopelijk nog wat sneeuw in Lapland en dan voor jou en je ouders daar een hele fijne week gewenst!
    Groetjes
    Mariet.