Eerste week Pori - Reisverslag uit Pori, Finland van Elles Kempen - WaarBenJij.nu Eerste week Pori - Reisverslag uit Pori, Finland van Elles Kempen - WaarBenJij.nu

Eerste week Pori

Blijf op de hoogte en volg Elles

25 Augustus 2015 | Finland, Pori

Halloo Allemaal!

Na vorige week zondag Helsinki nog goed te hebben afgesloten met een avondje stappen. Dit met een paar Canadezen die we tegen kwamen in het hostel die middag. Was het de dag erna dan ook echt zo ver om te vertrekken naar Pori. Vanuit Helsinki zijn we naar Tampere gegaan en vanuit daar naar Pori waar we rond kwart voor 4 aankwamen. Daar zou iemand ons ophalen om ons naar het appartement te brengen. Na ongeveer een half uur wachten op het treinstation en nog niemand gezien te hebben zijn we maar gaan bellen. Wat bleek was Ritta (de international coördinater) vergeten door te geven dat we vandaag aan zouden komen. Dus waren er geen sleutels voor ons eigen appartement en moesten we naar Tommilantie lopen, daar zou iemand ons dan opvangen. Al snel kwamen ze met een oplossing en konden we voor één nacht in appartementen slapen van andere exchange students die nog niet aangekomen waren. Dit was uiteindelijk alleen maar goed want in het appartement waar ik sliep was ontzettend veel keukenspullen achtergelaten, deze konden we dus mooi meenemen naar ons eigen appartement de dag erna. Dinsdagochtend zijn we dan ook meteen naar de housing company geweest om onze eigen sleutels op te halen en het contract te ondertekenen. We hebben een erg leuk en groot appartement, het ligt tegenover een grote supermarkt dus dat is ideaal. Natuurlijk meteen internet proberen aan te sluiten maar helaas lukte dat niet omdat er geen netwerkkabel in mijn laptop past en het ding wat erbij hoorde had ik thuis gelaten. Ook hebben we dinsdag fietsen gekocht, waar we de rest van ons verblijf gebruik van kunnen maken, en daarna koopt de eigenaar de fietsen weer terug, erg handig dus. Woensdag de fietsen maar ook meteen uit gaan proberen en zijn we naar school gefietst, om daar een tutor te ontmoeten die ons meer uit zou leggen over de school en het land. Er zijn 2 campussen van SAMK in Pori en wij stonden natuurlijk weer eerst bij de verkeerde campus die zo'n 6 km van elkaar vandaan liggen. Maar uiteindelijk bij de goede campus de school goed bekeken. In de school zit een zwembad, fitnesszaal sauna en een grote sporthal, waar je allemaal gratis gebruik van kunt maken en zelfs na sluiting van de school naartoe kan met een chip die we krijgen van school. Ook hebben we gelucht op school je kunt elke dag een lunch krijgen waar altijd een salade bij zit, keuze uit vaak 2/3 warme gerechten en brood, dit allemaal voor 2euro, erg goedkoop maar ook echt lekker. Daarna zijn we naar de beach gefietst. Dit is een heel klein strandje aan de rivier met een erg mooi park eromheen hier de rest van de middag heerlijk genoten!

Donderdag en vrijdag hebben we het rustig aan gedaan. We hebben wat rond gefietst door Pori en we zijn naar het centrum geweest. Het centrum stelt niet zo heel veel voor, het is een kleine winkelstraat maar er zitten wel wat leuke winkeltjes in waar je prima kunt winkelen. In de stad ook maar meteen wat slingers gekocht om ons huisje wat te versieren want de muren waren nog ontzettend kaal. En toch ook maar is begonnen met hardlopen om mijn conditie een beetje op pijl te houden.

Zaterdag hadden we besloten om naar het strand Yyteri te gaan, een 8km lang strand wat heel mooi blijkt te zijn. Ytteri ligt 16 km van Pori af dus gingen we met de bus. Om half 10 wouden we aanfietsen naar het busstation maar allebei mijn banden waren lek. Dus toen maar snel naar het busstation gelopen en ondertussen de man bellen waar ik de fiets van had gekocht want gelukkig zaten er wel free services bij! Zaterdag was een warme dag (26 graden) dus een heerlijke dag om aan het strand te liggen, erg genoten daar. En toen we rond een uur of 6 terugkwamen waren mijn banden geplakt! Die avond kwam er een berichtje op facebook dat ze zondag met de exchange students ook naar het strand Yyteri wouden gaan dit keer wel met de fiets. Toen ook maar besloten om dat te gaan doen om eindelijk wat exchange students te ontmoeten.
Zondagochtend dus met een klein groepje naar het strand gefietst. Maar naar 2 KM fietsen ging alweer mijn achterband stuk. Besloten om samen met Dorlin terug te lopen naar Tommilantie en daar een fiets van iemand anders te lenen die we ondertussen gebeld hadden, wij zouden dan na komen. Eindelijk bij tommilantie aangekomen bleek dat de achterband was gestolen van diegene waar ik de fiets van wou lenen, wat een ontzettende pechdag! Toen maar de rest van de dag thuis gebleven omdat er ook te weinig bussen gingen op de zondag, erg jammer.

Gister was de eerste schooldag ik had erg na uitgekeken om alle exchange students eindelijk te zien. Om half 9 moesten we op school zijn waar we eerst een introductieronde gedaan hebben. Er zitten allerlei verschillende landen bij waaronder Engeland (Londen), Ierland, Spanje, Zwitserland, België, Slovenië, Tsjechië en nog een verpleegkunde student uit Nederland dus een leuke mengeling. De rest van de ochtend hebben we nog ontzettend veel uitleg gekregen. Na de lunch werden de verpleegkunde studenten en fysiotherapie studenten opgesplitst. Wij hebben toen uitleg gekregen over de vakken die we hadden gekozen. Het blijkt nu dat ik vakken heb uit het 1ste, 2de en 3de jaar fysiotherapie, dit wordt dus heel lastig combineren en moet ik waarschijnlijk nog wat aanpassen.
Nadat we eindelijk klaar waren met school gingen we eerst naar huis toe. Toen ik in de brievenbus keek was eindelijk de internetkabel voor mijn laptop er dus eindelijk internet!!! Daar meteen gebruik van gemaakt en eindelijk fatsoenlijk even met Rik kunnen skypen. Ondertussen was er besloten om naar de stad te gaan met een paar van de fysio studenten. Daar hebben we op een grasveldje een typische Finse long drink gedronken wat erg goed smaakte. Toen we naar huis wilden gaan kwamen we de Engelse meiden nog tegen daarmee spraken we af om ’s avonds buiten wat te gaan drinken met alle exchange students. Een erg leuke avond gehad waar je iedereen meteen een beetje meer leert kennen. En het bier maar dat smaakt lang niet zo goed als in Nederland.

Vandaag begon de dag school met eerst de hele ochtend Fins. Was best een leuke les maar ik denk niet dat ik ooit maar een woord Fins kan gaan praten, een ontzettend moeilijk taal. De Finnen zetten bijna nergens een voorzetsel voor en een woord kan met een paar puntjes al een hele andere betekenis hebben. Na de lunch kregen we nog informatie over de bibliotheek, wat echt totaal niet interessant was en eigenlijk ook geen idee van heb wat ze nu gezegd heeft. Daarna naar huis en eindelijk wat tijd om het verhaaltje te schrijven.

Maar de eerste week in Pori is me al ontzettend goed bevallen. Het appartement is erg goed en de groep exchange students is echt ontzettend leuk. We proberen met zijn alle al van alles te plannen om dingen samen te doen. Morgen is er bij een bar de hele avond bier voor 3euro in plaats van 6, hier gaan we dus naartoe met alle exchange students. Ook de leraren zijn super aardig en erg behulpzaam, ze zijn ontzettend blij ons als exchange students te hebben. Ook het land is tot nu toe nog goed bevallen, nog geen druppel regen gehad en elke dag goed weer, al moet ik er wel bij vertellen dat het vanaf morgen ook echt minder wordt. Ook is het een mooi land, heel veel groen en veel riviertjes/meren. De Finnen zijn ook aardige mensen maar sommige hebben moeite met Engels spreken waardoor het soms lastig is om te vragen maar daarin vind ik ook wel een weg. Tot nu toe vergaat het me hier allemaal heel goed!

Liefs Elles!

• 25 Augustus 2015 - 15:40

Jaimy:

HEE Elles!

Dat klinkt heel erg goed zeg!
    Erg leuk om je verhalen te lezen. Hopelijk kunnen we nog iets regelen dat we je kunnen opzoeken daar :D

Heel veel plezier en leer ze!

XXX Jaimy

• 26 Augustus 2015 - 11:16

Oma En Opa:

Wat een leuk verhaal ,je hebt het goed naar je zin.
    Fijn om te lezen, maar ik duim steeds voor je .
    Stuur ook wel en keer een kaartje.
    Heb nu het adres
    Groetjes Oma

• 26 Augustus 2015 - 20:56

Liek:

Een echte student.... Strand,kapotte fiets, bier, goed volk......
    Veel plezier

• 28 Augustus 2015 - 22:01

Door:

Elles wat een verhaal en al veel mee gemaakt en al veel gezien,met plezier gelezen Nu maar aan het leren ik duim voor je geniet Groetjes Oma

• 02 September 2015 - 20:13

Poedel:

He Elles,

Wat Gaaf!! Je bent goed bezig en t gaat je Goed af!!
    Super.
    Geniet enorm, succes mit studie!

Groeten en dikke knuffel Jos, Kay, Fannie en Poedel
    PS waar kan ik je adres vinden...:) kun je me anders sturen voor post. Thx